0181[1]

QUARANTAINE MOE?

Vier weken zitten we al in quarantaine. Wat doet dit nu met je?

In het begin dachten we nog dat het fijn zou zijn: eindelijk rust, geen files, stress en even geen collega’s…..

De meeste huizen zijn al meerdere keren extra schoongemaakt en zijn zo goed als bacterie-, schimmel- en virus vrij. Overtollige materialen zijn het huis uitgewerkt en alle vergeten sociale contacten zijn via de digitale weg weer tot leven gebracht!

Maar nu na vier weken kan de verveling wel toe gaan slaan. We gaan onregelmatiger leven en snaaien de hele dag door. In deze dagen is koken een belangrijke afleiding geworden en koken we dus meer maar daardoor wordt er ook meer gegeten. Ook de glazen alcohol nemen per week toe. Is het uit verveling of ontspanning na een dag intensief gewerkt en met de kinderen samen te zijn geweest?

Onregelmatig eten, verveling, stress en andere spanningen zijn helaas funest voor een goed immuunsysteem. We tasten het aan en zijn daardoor vatbaarder voor ziektes. Ook meer vatbaar zodat je het corona virus eerder op kunt lopen!

Tijd dus om snel actie te ondernemen met onderstaande vijf aandachtspunten!

VIJF TIPS OM JE GEZONDHEID TE ‘BOOSTEN’

Om deze periode beter vol te kunnen houden en je weerstand te verbeteren zodat je beter bestand bent tegen virussen. Voorkom daarnaast onder- of overgewicht of andere aandoeningen met deze vijf waardevolle tips:

Tip 1:

Discipline (wanneer doe je wat elke dag) inbouwen

Maak een dag – en een weekplanning en hou je daaraan. Bijvoorbeeld een dagelijkse routine:

Op tijd opstaan (het liefst voor zonsopgang), tong schrapen, gebruik van neti-pot, zelfmassage met warme Vata, Pitta of Kapha olie voor het douchen, aankleden en aan de slag met je activiteiten en doelen voor die dag en week.

Tip 2:

Regelmatig eten en leven

– eet maximaal drie maal per dag een voedende maaltijd voor een goed werkend spijsverteringvuur;

– neem je hoofdmaaltijd tussen 12 en 14 uur op de dag als je ‘vuurtje’ het sterkst is;

– gebruik in iedere maaltijd de juiste kruiden om je spijsvertering te stimuleren;

– eet geen rauwkost maar kook je voedsel en schil je fruit zodat je darmen het beste voedsel binnen krijgen;

– gebruik goede vetten zoals omega 3 (visolie), kokosolie en lijnzaadolie;

– gebruik supplementen Amla (Vit. C boost), Guduchi, Triphala, Trikatu, Ashwaganda;

– neem zo weinig mogelijk alcohol (=suiker) inname om je weerstand te verhogen en geen ontstekingen te veroorzaken.

Tip 3:

Zorg ervoor dat je darmen zichzelf reinigen

Mild reinigen voor een betere spijsvertering: geen tussendoortjes, de drie voedzame maaltijden zijn genoeg, drink gekookt warm water (gekookt, voor betere celopname) en KKV thee (komijn, koriander, venkel). Wanneer je geen tussendoortjes neemt geef je de darmen de kans om zichzelf te reinigen. Aan het einde van dit reinigingsproces verhoogt vanzelf je spijsverteringsvuur waardoor er een gezonde trek komt. Grote kans dat je dan al je voeding goed kunt verteren.

Zorg voor een wekelijkse fastingday afgestemd op je eigen persoonlijke lichamelijke behoeftes.

Tip 4:

Zorg voor voldoende beweging

Probeer elke dag in je vaste programma een bewegingsprogramma op te nemen, hoeft niet te intensief maar denk bijvoorbeeld aan Yoga, Tai Chi of wandelen in de natuur.

Tip 5:

Zorg voor voldoende voeding voor de geest

Google eens op humor en geluk om eens goed te lachen. Zorg voor genoeg positieve gedachten omdat ze je immuniteit verhogen. Wees eens creatief en denk aan yoga-nidra, ademhalingsoefeningen en meditatie. Haal ook anekdotes op met familie of vrienden.

Heb je een vraag of wil je een online consult? Mail naar info@ayurveda-pure.nl of bel 06 50650949

Geplaatst in Geen categorie.