slapeloosheid

Nieuwsbrief oktober 2021 – slaapproblemen, herfst en herfstthee, selenium en zink

NIEUW!

Het valt me op dat ik in bepaalde periodes steeds dezelfde vragen krijg van mijn cliënten. Daarom lijkt het mij een goed idee om maandelijks de meest voorkomende vraag in mijn nieuwsbrief te behandelen. Meestal bedenk ik de onderwerpen zelf, dan is het altijd afwachten of jij hier op zit te wachten.

Onderwerp van deze maand is “SLAAPPROBLEMEN”.

slapeloosheid

Het is heel opvallend hoeveel cliënten er de laatste tijd slaapproblemen hebben. Ook zelf ken ik periodes dat ik minder goed slaap. Vaak zijn een aantal factoren in je lichaam en/of geest verstoord en houden je uit de slaap. Als ervaringsdeskundige zal ik mijn remedie met jullie delen zodat ook jij weer beter en dieper kunt slapen.

Voorbeeld vraag van een cliënt: ‘Vorige keer had je het over een verstoorde Vata. Ik slaap nl de laatste maand niet goed door. Behalve dat ik naar mogelijkheden zoek om minder te gaan werken, wat kan ik Ayurvedisch gezien nog meer doen?’

Deze cliënt wordt  midden in de nacht wakker en kan de slaap niet meer hervatten. Ze staat gelijk ‘aan’ en het piekeren begint. Uiteindelijk kom je in een onrustige en vaak negatieve cirkel terecht waar je helemaal niet wilt zijn.

Mijn antwoord: In de herfstperiode verhoogt automatisch onze Vata energie. Door verhoogde Vata krijg je meer onrust in het lichaam met name in het zenuwstelsel. Deze staat teveel op scherp. Het beste wat dan helpt is een ademhalingsoefening.

Hoe je gaat slapen bepaalt de kwaliteit van je slaap!

  • Neem rustig afscheid van de dag, 2 uur voordat je gaat slapen geen televisie of telefoon of een moeilijk gesprek.
  • Lees nog wat in bed (geen zware kost) en voel dankbaarheid voor drie items/gebeurtenissen van de dag.
  • Masseer je voetzolen met sesamolie voor je gaat slapen en doe de volgende ademoefening.

Ademoefening: Ga op je rug liggen en plaats je handpalmen op je buik. Adem in 3 tellen en houdt 3 tellen je adem in. Adem uit 3 tellen en houd je adem 3 tellen vast. Je handpalmen beginnen zwaarder aan te voelen. Laat het bewustzijn meer naar binnen keren zodat het denken naar de achtergrond verplaatst.

Doe dit tot je doezelig wordt en sta je ademhaling toe om terug te gaan naar haar natuurlijke ritme terwijl je in slaap valt. Doe deze oefening ook  ’s nachts gelijk als je wakker wordt, om opnieuw in slaap te komen.

Algemene tips: Word je wakker maak er dan geen strijd van en laat je niet verleiden om je telefoon te pakken. Ga liever in de nacht niet uit bed (m.u.v. een plas) om te  eten of te drinken.

Naast deze ademoefening is het belangrijk om 3 x daags warm en vochtrijker  te eten. Denk vooral aan soepen en stoofpotten. Vermijd tussendoortjes. Vervang de lunch door een meer voedende maaltijd dan heb je geen trek meer tot het avondeten. Je spijsvertering is dinertijd minder sterk dan tijdens de lunch. Bovendien heb je dan nog maar een paar uur voor je gaat slapen. Een te grote maaltijd ’s avonds zal minder goed verteren en dat zorgt voor teveel energie in je lichaam, je zal minder goed en of diep slapen.

Breng meer balans in je werkzaamheden en je ontspanning. Voor de Vata types adviseer ik op het gebied van sporten meer de rustige bewegingsvormen te kiezen zoals yin-yoga en tai-chi. Als je weer in balans komt door deze tips, hoe groter de kans dat je normale slaappatroon weer terug komt.

Dit is mijn remedie en hopelijk helpt deze jou ook!

Heb jij ook een vraag, dan kan je deze aan mij doorgeven en wellicht wordt deze in de volgende nieuwsbrief behandeld. De vraag kan je indienen via info@ayurveda-pure.nl met de vermelding ‘Vraag voor nieuwsbrief’.

____________________________________________________________________________________

GEZOND DE HERFST DOOR? 

don-and-daisy-clear-dds3324-herfst

De herfst is een feit en de winter is in aantocht! Natuurlijk willen we daar nog niet aan denken, maar het is raadzaam voor de overgang van de seizoenen je leefwijze aan te passen om klachtenvrij te blijven. Ayurveda maakt het je gemakkelijk om tijdens deze periode een goede gezondheid te handhaven of te verbeteren.

Er zijn veel factoren die ons evenwicht beïnvloeden, bijvoorbeeld onze dagelijkse routine, de voeding en de seizoenen. Lees verder….https://ayurveda-pure.nl/2015/10/04/gezond-de-herfst-en-de-winter-door/

VERWARMENDE THEE VOOR HERFST EN WINTER 

thee

 

Voor 1 liter thee

1 liter water, 1 eetlepel vers geraspte gember

5 groene kardemompeulen, 1 kaneelpijpje

Kook in een pan de ingrediënten in het water ca. 15 minuten. Zeef de thee en schenk deze in een thermoskan. Drink de hele dag kleine beetjes zolang je dorst hebt. In de avond kan je beter gekookt water drinken of een slaapthee.

______________________________________________________________________________________________

HET BELANG VAN SELENIUM EN ZINK!  

vis  pompoenpittenschaal

We hebben meestal meer aandacht voor IJzer en Vitamine D3 dan voor andere vitaminen en mineralen. Andere belangrijke mineralen zijn o.a. Selenium en Zink met betrekking tot je weerstand. Dus deze verdienen meer aandacht vooral in de periode waar griep op de loer ligt.

Pas als je jouw lichaam – waaronder het immuunsysteem – geeft wat het nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren, kan het goed zijn werk doen – en goed voor jou zorgen.

Zorg dat je belangrijke vitaminen en mineralen eet of tot je neemt. Hoe beter je weerstand is hoe minder kans op ziekte. Zink en selenium kan je vooral vinden in vlees, vis, noten en zaden. Dus voor gezonde mensen met een normaal immuunsysteem zal het vaak volstaan om evenwichtig te eten. Dit verdient extra aandacht voor veganisten, vegetariërs en flexitariërs omdat deze geen of weinig vlees en vis consumeren. Onderstaand vind je de voedingsmiddelen met de hoogste waarden aan selenium en zink.

De voedingsmiddelen met de meeste selenium:

Paranoten – 1917 mcg per 100 gram = 3485% van de ADH

Inktvis – 66 mcg per 100 gram = 120% van de ADH

Tong – 60 mcg per 100 gram = 109% van de ADH

Tonijn – 57 mcg per 100 gram = 104% van de ADH

Chiazaad – 55 mcg per 100 gram = 100% van de ADH

Kreeft – 49 mcg per 100 gram = 89% van de ADH

Sardines – 49 mcg per 100 gram = 89% van de ADH

Zonnebloempitten – 49 mcg per 100 gram = 89% van de ADH

Haring – 46 mcg per 100 gram = 84% van de ADH

Makreel – 42 mcg per 100 gram = 76% van de ADH

Ansjovis – 37 mcg per 100 gram = 67% van de ADH

Cashew – 37 mcg per 100 gram = 67% van de ADH

Oesters – 36 mcg per 100 gram = 65% van de ADH

Garnalen – 31 mcg per 100 gram = 56% van de ADH

De voedingsmiddelen met de meeste zink:

Oesters – 59,2 mg per 100 gram = 395% van de ADH

Hennepzaad – 10 mg per 100 gram = 67% van de ADH

Pompoenpitten – 8 mg per 100 gram = 53% van de ADH

Lijnzaad – 8 mg per 100 gram = 53% van de ADH

Cacao – 7 mg per 100 gram = 47% van de ADH

Lever – 6,7 mg per 100 gram = 45% van de ADH

Pijnboompitten – 6 mg per 100 gram = 40% van de ADH

Rundvlees – 6 mg per 100 gram = 40% van de ADH

Cashewnoten – 5,8 mg per 100 gram = 39% van de ADH

Sesamzaad – 5,5 mg per 100 gram = 37% van de ADH

Zonnebloempitten – 5,4 mg per 100 gram = 36% van de ADH

Pecannoot – 5,2 mg per 100 gram = 35% van de ADH

Chiazaad – 4,58 mg per 100 gram = 31% van de ADH

Haver – 4,5 mg per 100 gram = 30% van de ADH

Recent artikel uit het AD over Selenium en Zink. https://www.ad.nl/gezond/onderzoekers-doen-opmerkelijke-ontdekking-bepaalt-voeding-hoe-ziek-je-wordt-van-corona~adcd294a/?utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Over+voeding+en+corona&utm_campaign=Za++16-10+Corona+Voeding+%2B+Programma+Jur+%2B+Podcast+Lenneke+van+Hastenberg

Uiteraard zijn er ook nog andere belangrijke vitaminen en mineralen zoals bijvoorbeeld vitamine K2, omega 3-vetzuren, magnesium en jodium.

Wil je ook een consult? Wees welkom! www.ayurveda-pure.nl  info@ayurveda-pure.nl

 

Geplaatst in Geen categorie.