don-and-daisy-clear-dds3324-herfst

Wil je ook gezond de HERFST door?

Gezond de HERFST door?

don-and-daisy-clear-dds3324-herfst

De herfst is een feit en de winter is in aantocht! Natuurlijk willen we daar nog niet aan denken, maar het is raadzaam voor de overgang van de seizoenen je leefwijze aan te passen om klachtenvrij te blijven. Ayurveda maakt het je gemakkelijk om tijdens deze periode een goede gezondheid te handhaven of te verbeteren.

Er zijn veel factoren die ons evenwicht beïnvloeden, bijvoorbeeld onze dagelijkse routine, de voeding en de seizoenen.

Voeding voor de herfst en de winter

In de herfst en de winter is door een lagere buitentemperatuur onze spijsvertering, normaal genomen sterker dan in de andere seizoenen. Daarom kun je nu gerust iets zwaarder en iets meer eten. Eten we te licht en te koud dan raken we uit balans. Ook de wind en de koude zijn veroorzakers van een disbalans.

Voedingstips om in balans te blijven:

  • Geef de voorkeur aan warme en voedzame gerechten, zoals stamppot, volkorenpasta’s en ovenschotels, melk, bijvoorbeeld havermout- en rijstepap, noten en amandelen, geweekte gedroogde vruchten, zoals dadels, rozijnen en vijgen.
  • Vermijd rauwkost, salades, koolsoorten en droog voedsel, zoals ongekookte havervlokken, knäckebröd en cornflakes met koude melk.
  • Gebruik bij het koken ghee (geklaarde boter). Ghee wordt in Ayurveda hoog gewaardeerd vanwege zijn goede eigenschappen die de gezondheid bevorderen. Gebruik 1 eetlepel per dag in je soep of in de warme maaltijd.
  • Gebruik verwarmende kruiden zoals kaneel, venkel, anijs, nootmuskaat, komijn, kardemom, zoethout, kruidnagel, verse gember, peterselie en basilicum, zwarte peper en kurkuma.
  • Laat koude dranken, vooral frisdranken met koolzuur, staan – drink in plaats daarvan iets warms, bijvoorbeeld gekookt warm water, gemberthee, Chai tea of  Vata-thee.
  • Vermijd teveel aan stimulerende middelen zoals koffie, zwarte thee en sigaretten, deze brengen je snel uit balans.
  • Neem elke dag een 1/2 eetlepel biologische honing!

Lifestyle voor de herfst en de winter

  • Een gezonde afwisseling van activiteiten, rust, beweging en voldoende slaap.
  • Krachtige, voedzame, vochtrijke en warme maaltijden.
  • Een dagindeling met regelmaat, vooral regelmatige eetgewoonten.
  • Warmte: warme oliemassages, warm eten, warme kleding, warme contacten.
  • Draag warme, natuurlijke kleding, bijvoorbeeld van wol.
  • Vermijd tocht en droge lucht in je kamer.
  • Ondersteun je lichaam en geest met ayurvedische voedingssupplementen.

Massage Je masseert vóór het douchen of baden het hele lichaam met biologische koudgeperste sesamolie – en laat de olie een paar minuten intrekken. Deze massage heeft een kalmerende uitwerking op je zenuwstelsel, stimuleert de bloedsomloop en helpt giftige stoffen uit je lichaam te verwijderen. Douche of neem daarna een warm bad.

Slapen We weten allemaal wel dat voldoende slaap goed is om je bij het opstaan fris en energierijk te voelen. Wat helpt is om ´s avonds voor het slapen gaan een warm voetbad te nemen en de voetzolen met wat sesamolie te masseren. Drink een glas biologische volle (amandel)melk met een snufje nootmuskaat of met een dadel.

Dagelijkse routine volgens Ayurveda Omdat in de herfst en de winter de stofwisseling en lichaamskracht bij gezonde mensen sterker zijn dan in andere jaargetijden, kunnen we lichamelijk iets actiever zijn. Let er altijd wel op dat je niet doorslaat en dat er een goede verhouding tussen rust en activiteit is.

Verminder in deze jaargetijde alles wat je uit evenwicht kan brengen. Dat zijn stressfactoren zoals overbelasting op het werk, lange reizen, laat naar bed gaan en veel televisie kijken.

Kruidenolie Het neusslijmvlies is bij koud weer bijzonder kwetsbaar. Het is goed om ’s ochtends 2-3 druppels neusolie te gebruiken.

Voor meer en op het individu afgestemde adviezen kun je het beste een consult inplannen. www.ayurveda-pure.nl   info@ayurveda-pure.nl   06-50650949.

Geplaatst in Geen categorie.