ouder worden

Help ik word ouder

Ik denk aan mijn moeder, ze is maar liefst 97 jaar geworden! Ze was zowel lichamelijk als geestelijk tot op hoge leeftijd gezond en woonde nog geheel zelfstandig! Ik realiseer me dat zij zeker 90% van de onderstaande adviezen hanteerde, vanuit een natuurlijke kracht. Hoe geweldig is dat!!

Mijn dochter Romy schreef over haar: ‘Oma was eigenlijk waar non-dualiteit voor staat, oma gaf nergens een betekenis of een waarheid aan, ze had geen overtuigingen die ze iemand oplegde, ze was gewoon wat het was.’

De meeste mensen zijn van oordeel dat de ouderdom met de nodige gebreken komt, dat oud worden bij het grootste deel van de mensen per definitie gepaard gaat met ziekte, pijn, aftakeling, beperking en verlies van levensvreugde. Er  is ook een zekere angst om ouder te worden. De wens van de meeste mensen is om zo lang mogelijk jong te blijven. Om te proberen dit te bereiken is het belangrijk om het lichaam en de geest door juiste voeding en beweging vitaal en energiek te houden.

Hoe sta je in het leven? Hoe ga je met je gedachten, gevoelens, jezelf en andere mensen om? Waarom en hoe reageer je op problemen die zich voordoen en op je verouderingsproces? Het leven is een leerschool, iedere dag, ieder moment, ieder contact met medemensen, iedere ervaring, het zijn allemaal mogelijkheden om te leren je bewust te worden van jezelf en van de werkelijke aard van het leven. Mits je er voor open wilt staan. Dat vergt moed, een open geest, wil en lef. Je bewustzijn wordt niet ouder; het is leeftijd- en tijdloos.

Wat kan je zelf doen om zo gezond mogelijk lang jong te blijven? Er zijn de nodige onderzoeken geweest op het gebied van bijvoorbeeld meditatie – o.a. bij mediterende boeddhistische monniken – die hebben aangetoond dat de onwillekeurige functies van ons lichaam zoals de hartslag, bloeddruk, ademhaling, hormoonhuishouding etc. kunnen worden beheerst door de kracht van de geest, het bewustzijn en concentratie. Dat het kunnen beheersen van deze functies een positieve uitwerking heeft op het verouderingsproces, spreekt voor zich. Het is bekend dat in het Oosten (India, China, Japan, Tibet) grote spirituele meesters de jeugdige kracht in hun lichaam tot op zeer hoge leeftijd wisten te behouden. Zij waren zich diep bewust van de intelligentie- of levensstroom die zich in je lichaam en in alle leven bevindt. Niet alleen de oosterse meesters of yogi’s zijn hiertoe in staat maar ook jij kan een dieper inzicht verkrijgen door meditatie en bepaalde eet- en leefwijzen.

Voed je lichaam en geest met:

  • Zorg voor rust, regelmaat en warmte
  • Gezonde voeding: verse producten liefst direct van de boer
  • Eet het liefst 3 x per dag een warme, stevige maaltijd. Geen tussendoortjes. Zo min mogelijk koffie, alcohol, frisdranken met koolzuurgas. Gebruik roomboter i.p.v. margarine, zuivere honing ipv suiker, gebruik dagelijks 2 à 3 eetlepels goede olie, drink 6 tot 8 kopjes gekookt warm water per dag en drink voor het slapen 1 glas warme (rauwe) melk met een dadel of nootmuskaat, gebruik van ghee (roomboter zonder eiwitten en vocht).
  • Yoga, tai chi, meditatie, pranayama (ademoefeningen), mantra’s zingen
  • Boek regelmatig een ayurvedische massage, dit heeft een positieve werking op de zenuwuiteinden, vermindert stress, onverwerkte emoties worden in de diepere bindweefsels opgelost, verwijdert gifstoffen, leert je ontspannen en geeft gevoel van welbehagen en geborgenheid door aanraking, aandacht en affectie.
  • Gebruik van Rasayana, ayurvedische supplementen, de verjongingstherapie. Voorbeelden van rasayana: anti-oxidanten (gaan degeneratieve processen tegen en voeden de lichaamsweefsels, hersenen en hun functies) -> Amalaki, Geriforte, Chyvan Prash. Positief ondersteunend -bij Parkinson -> Mucuna pruriens en bij Alzheimer -> Kurkuma Longa en Ashwagandha. Ayurvedische medicatie is op 100% natuurlijke basis en hebben geen bijwerkingen.

Algemene adviezen

  • Zorg voor goede sociale contacten
  • Als je nog werkt, probeer dat met voldoening te doen.
  • Stel doelen en blijf je ontwikkelen
  • Geef je behoeftes, wensen en verlangens aandacht
  • Probeer elke dag als een nieuwe dag en een avontuur te zien en te ervaren
  • Wees bewust dankbaar voor iedere dag, voor ieder moment dat je leeft
  • Probeer zo regelmatig mogelijk te leven en te bewegen Rust roest!
  • Probeer chronische stress te vermijden
  • Minimaliseer het contact met mensen waar een negatieve uitstraling vanuit gaat of die een negatieve invloed op je hebben

Spirituele ontwikkeling

  • Ontwikkel mededogen door inzicht en begrip
  • Blijf geestelijk en lichamelijk actief en houd interesse
  • Leer inzien wat onverwerkte emoties voor invloed hebben op de werking van jou lichaam en geest
  • Realiseer je dat niemand jou boos, verdrietig kan maken of kan kwetsen als je dat zelf niet wilt
  • Leer anderen te vergeven
  • Leer je reacties te begrijpen
  • Bedenk dat meningen en gevoelens altijd subjectief zijn
  • Realiseer je dat er geen gelijk of ongelijk bestaat, geen goed of slecht, geen mooi of lelijk. Hierdoor ontstaat respect en ruimte voor andere meningen en gevoelens waardoor conflicten, ongenoegens en oordelen verdwijnen.
  • Leer te begrijpen dat onze materiele wereld, dus ook ons lichaam, niet meer is dan de spiegel
  • Leer te onthechten, zuivere liefde en mededogen zullen zich dan meer en meer ontwikkelen. Ook zullen inzichten en kennis omtrent de werking van het ego, de psyche en de ziel groeien.
  • Overwin angst en werk aan vertrouwen.

Ik dank mijn moeder voor wie ze was en wens jou een gezond lang jong leven!

Wil je meer informatie over voeding, een behandeling of holistisch coaching? Bel me gerust! 06 506 509 49 of stuur een mail naar info@ayurveda-pure.nl Een intake incl. voedingsconsult aanvragen? www.ayurveda-pure.nl

LAST VAN HOESTEN, ZERE KEEL, HOOIKOORTS EN/OF VASTZITTEND SLIJM? Zie onderstaand recept!

imagesOF793SJF

Het onderstaande recept is een snelle en efficiënte manier om deze klachten te laten verdwijnen. De kurkuma, gember en zwarte peper stimuleren het bloed. Hierdoor wordt overtollig vocht verwijderd en worden de longen geopend. De honing verwarmt, maakt vastzittend slijm los en zorgt voor extra energie. De honing bedekt de achterkant van de keel en zorgt voor een goede opname van de kruiden. Deze kruiden verwarmen de keel, neus en borst – zeer effectief voor keelpijn, loopneuzen en andere allergie- of griepachtige symptomen. Let op -deze formule is wel sterk Pitta (vuur) verhogend. Vermijd zware voedingsmiddelen zoals melk, kaas, ijs en tarwe om hoesten en vastzittend slijm te voorkomen.

RECEPT voor hooikoorts, hoesten en vastzittend slijm, 1 persoon.

2 snufjes zwarte peper

2 snufjes gemberpoeder

2 snufjes kurkumapoeder

1 el zuivere, biologische honing

Meng de zwarte peper, gember en kurkuma met onverwarmde honing en neem 3 à 4 keer per dag een halve theelepel tussen de maaltijden.

Tip: maak een grotere hoeveelheid. Ook geschikt voor kinderen. Conclusie: Zorg voor een gezonde lentekoorts door bovenstaande tips toe te passen. De natuur helpt je graag!

 Heb je meer hulp nodig bij allergien zoals hooikoorts? Neem gerust contact op met 06-50650949.

Geplaatst in Geen categorie.